Cuvânt înainte
Mulți dintre cei care lansează o afacere cunosc faptul că buna pregătire a ceea ce intenționezi să întreprinzi reprezintă, întotdeauna, jumătate din calea către succes. Publicația de interes public -Ghidul Business NetworkSt@rtUp cu resurse pentru informare a viitorilor tineri antreprenori realizat de ADT vă va fi util pentru această pregătire. A deveni întreprinzător este o excelentă ocazie pentru persoanele dornice să creeze, să inoveze, care sunt pregătite să desfășoare o muncă de excepție și care ar dori să-și ia soarta în propriile mâini.
Cu toate acestea, drumul către o activitate independentă nu este o
călătorie de plăcere. Ea va fi presărată cu probleme care trebuie rezolvate.
Din nefericire, succesul în afaceri nu este garantat. Aproape jumătate din
totalul falimentelor s-a produs pe parcursul primilor patru ani de la lansare. Omul
de afaceri ar trebui să fie conștient de oportunitățile care i se oferă, dar și
de riscuri.
Publicația de interes public - Ghidul Business NetworkSt@rtUp cu resurse pentru
informare a viitorilor tineri antreprenori concentrează în paginile sale
principalele probleme cărora viitorul întreprinzător trebuie să le găsească
rezolvare. Desigur că acest Ghid Business NetworkSt@rtUp poate fi util și
celor care și-au creat deja o firmă dar vor să-și dezvolte în continuare
propriile afaceri. Astfel, Publicația de interes public - Ghidul Business
NetworkSt@rtUp. cu resurse pentru informare a viitorilor tineri antreprenori a
abordează, punând un accent deosebit pe aspectele practice, următoarele
probleme:
- Antreprenorul și crearea strategiei firmei
- Managementul și dezvoltarea afacerii
- Marketingul in afaceri
- Planificarea afacerii
- Resursele umane și managementul lor în IMM-uri
- Strategii antreprenoriale la nivelul afacerii
- Competente antreprenoriale
- Cultura Antreprenoriala
Suntem conștienți că această lucrare este perfectibilă. Se dorește ca
prezentul Ghid Business NetworkSt@rtUp să reprezinte o modalitate practică
imediată de sprijinire a sectorului întreprinderilor mici și mijlocii,
important pentru prezentul și viitorul economiei românești.
"Fiecare
dintre noi poate deveni un antreprenor ! Ingredientele succesului pentru a construi o afacere sunt următoarele:
hotărâre, putere de muncă, voință și credință în ideea pe care vrei să o pui în
practică.
Reține, a fi
antreprenor este o alegere pe care o poți face în orice moment.
- Ne-am bucura să știm că succesul
afacerilor dumneavoastră viitoare s-a datorat și informațiilor puse la
dispoziție de prezentul Ghid Business NetworkSt@rtUp.
- Avem speranța că prin citirea Ghidului
Business NetworkSt@rtUp cu resurse pentru informare a viitorilor
tineri antreprenori sa realizați un pas important către o afacere
profitabilă !
- Vă stăm la dispoziție pentru a vă oferi suportul
nostru în vederea demarării unei afaceri și rețineți că nu puteți face
lucruri mari având așteptări mici !
Suntem în orice moment alături de dumneavoastră și vă urăm Multe
realizări & Mult succes !"
Modulul I Antreprenorul și crearea
strategiei firmei
1.1. ANTREPRENORIATUL: CONCEPT, FORME,
TIPOLOGII, FACTORI DEINFLUENȚĂ
1.2. ANTREPRENORUL
1.2.1. CARACTERISTICI SI COMPETENTE
1.2.2. ELEMENTELE PROFILULUI
ANTREPRENORIAL
Modulul II Managementul și dezvoltarea
afacerii
2.1. LANSAREA UNEI AFACERI: MOTIVE ŞI
CONDIŢII
2.2. CUM SE GĂSEŞTE O IDEE DE AFACERI
REUŞITĂ
2.3. EVALUAREA UNEI IDEI DE AFACERI
2.4. EVITAREA GREŞELILOR COMUNE
2.5. MODALITĂŢI DE LANSARE A AFACERII
Modulul III Marketingul in afaceri
3.1. MARKETING – DEFINIRE, FUNCȚII,
PRINCIPII DE BAZĂ
3.2. PROIECTAREA SISTEMULUI DE DISTRIBUŢIE
3.3. PROMOVAREA FIRMEI ŞI A OFERTEI SALE
3.3.1. ALEGEREA LOGOULUI ŞI A DENUMIRII
FIRMEI
3.3.2. PROCESUL DE PROMOVARE ŞI TEHNICILE
PROMOŢIONALE
Modulul IV Planificarea afacerii
4.1. IMPORTANŢA ŞI NECESITATEA ÎNTOCMIRII
ŞI UTILIZĂRII PLANULUI DE AFACERI
4.2. DEFINIREA ŞI CONŢINUTUL PLANULUI DE
AFACERI
4.3. ETAPELE DE REALIZARE ŞI CONŢINUTUL
UNUI PLAN DE AFACERI
4.3.1. ETAPELE DE REALIZARE ALE PLANULUI
DE AFACERI
4.3.2. CONŢINUTUL UNUI PLAN DE AFACERI
Modulul V Resursele umane și
managementul lor în IMM-uri
5.1. PLANIFICAREA NECESARULUI, RECRUTAREA
ŞI SELECŢIA PERSONALULUI
5.2. PERFECŢIONAREA PREGĂTIRII
PROFESIONALE, COMUNICAREA ŞI MOTIVAREA
ANGAJAŢILOR ÎN IMM‐URI
Modulul VI Strategii antreprenoriale
la nivelul afacerii
6.1. SPECIFICITATEA STRATEGIILOR ANTREPRENORIALE
6.2.. PARTICULARITATI SPECIFICITATEA STRATEGIILOR
ANTREPRENORIALE
Modulul VII Competente antreprenoriale
7.1. STABILIREA NECESITĂŢILOR DE EDUCARE
ŞI INSTRUIRE ALE ANTREPRENORILOR
7.2. STABILIREA CRITERIILOR PENTRU
EVALUAREA, COTAREA, CLASIFICAREA ŞI
SELECŢIONAREA ANTREPRENORILOR
7.3. STABILIREA NECESITĂŢILOR DE
ÎMBUNĂTĂŢIRE A PREGĂTIRII PROFESIONALE ŞI PARTICIPAREA EFECTIVĂ LA ACEASTA
7.4. STABILIREA RESPONSABILITĂŢILOR
SOCIALE ALE ÎNTREPRINZĂTORULUI
7.5. STABILIREA CONCEPTULUI DE
OPORTUNITATE DE AFACERI
7. 6. STABILIREA STRATEGIILOR DE CREŞTERE
A AFACERILOR
Modulul VIII cultura antreprenoriala
8.1 DEFINIREA MANAGEMENTULUI ANTREPRENORIAL
8.2 Factori importanţi, cu influenţǎ
asupra mediului Antreprenorial
8.3 Cultura antreprenorialĂ: concept, niveluri, Şi
subculturi
componente, dimensiuni
8.4 Promovarea culturii antreprenoriale
8.5 Mituri despre antreprenori
- SURSE DE FINANȚARE AFACERI DIN FONDURI NAȚIONALE
& U.E.
Introducere
Cultura
Antreprenoriala
In prezent,
România trece printr-o serie de transformări complexe, turbulente si, de multe
ori, paradoxale la toate nivelurile societății, incluzând toate tipurile de
organizații.
In perioada
de tranziție a tarii noastre, impactul resimțit atât la nivel de grup, cât si
la nivel individual poate fi considerat soc cultural. Confuzia între dorința de
stabilitate si cea de schimbare, manifestate simultan, lipsa unor ierarhii de
valori stabile, care ar trebui sa umple un gol de 50 de ani, nevoia de a
descoperi noi semnificații si noi sensuri pentru munca si viată, dorința de a
copia mecanismele democrațiilor din Vest sunt, în prezent, câteva dintre cele
mai importante caracteristici ale societatii românești. Acestea se regăsesc si
în cadrul organizațiilor considerate ca sisteme sociale.
Antreprenoriatul
este o sursă de inovare și schimbare, și ca atare stimulează creșterea
productivității și a competitivității economice.
Antreprenoriatul
este strâns legat de cunoștințe și flexibilitate, doi factori care au câștigat
o nouă semnificație ca sursă a competitivității într-o economiemondială din ce
în ce mai globalizată.
Odată cu
schimbările tehnologice și cu intensificarea concurenței mondiale aduse de
globalizare și de liberalizarea economică, ipoteza că încurajareaspiritului
antreprenorial reprezintă încurajarea competitivității unei țări, azipare mai
valabil decât oricând.
Este
surprinzător faptul că actuala discuție dezbate importanta antreprenoriatului
în special în țările dezvoltate și faptul că problema moduluide stimulare a
spiritul antreprenorial pare să fie o preocupare primordială afactorilor de
decizie din țările OCDE.
Ca un
element-cheie în asigurarea competitivității țărilor dezvoltate, spiritul
antreprenorial este chiar mai important pentru țările în curs de dezvoltare
careîncearcă să atingă competitivitatea pe piețele internaționale.
În ciuda a
50 de ani de industrializare forțată, oamenii încă păstrează esența lor
țărănească, conservatoare, care are la bază prezumții fundamentale și credințe
manifestate prin legende, mituri, eroi, superstiții și simboluri vechi de peste
2.000 de ani. Românul nu reușește încă să înțeleagă bine importanta timpului
pentru succesul unei organizații deoarece, pentru el, timpul este
indestructibil legat de ritmurile naturii, și nu de ritmurile mult prea
artificiale impuse de o lume a afacerilor din ce în ce mai alertă. Sunt oamenii
care au învățat să-și accepte soarta, dar care caută cu disperare să dea un
sens sorții lor, care sunt gata să lupte și să renască din propria cenușă, să
construiască o lume nouă. Acestea sunt cele mai profunde valori și
credințe pe care românii le aduc în organizații și, mai nou, în UE.
În
literatura de specialitate sunt cunoscute două forme de birocrație - birocrația
mecanică și birocrația profesională. Birocrația mecanică este specifică unei
ierarhii foarte dezvoltate, în care domină reglementările. Delimitează strict
conducerea de subordonați. În birocrația profesională, o bună parte a puterii
decizionale este distribuită profesioniștilor și analiștilor. Structura este
destul de descentralizată, dar birocratică, prin gradul înalt de standardizare
în metodele de operare. Calificările standardizate predetermină comportamentul
mai multor specialiști de înaltă calificare, numiți profesioniști. Aceștia sunt
specialiștii în culegere, procesare și utilizare de date, sunt secretari,
economiști, experți financiari, juriști etc.
Concluzii cultura antreprenoriala
- Pentru a se vorbi de adaptare strategică,
trebuie să existe mai întâi o preocupare strategică coerentă, iar
majoritatea organizațiilor cu culturi de tip birocratic nu au planuri
strategice bine conturate și funcționale.
- Reticența față de planificarea de orice fel, cu
implicații negative asupra performanțelor atât pe termen scurt, cât și pe
termen lung, provine mai ales din credința dezvoltată în era planificării
centralizate, conform căreia, oricât s-ar planifica, oricum rezultatele
nu pot avea nicio legătură cu planurile.
- Această mentalitate acționează în prezent ca o
frână serioasă în calea unor demersuri strategice realiste și în calea
implementării lor eficiente în cadrul organizațiilor.
- În prezent, cultura de tip antreprenorial se
cristalizează mai ales în cadrul firmelor cu capital privat, fondate după
crearea mecanismelor de piață liberă în România.
- Acest fenomen este posibil deoarece din ce în ce
mai mulți oameni părăsesc instituțiile birocratice în căutare de
realizări și prosperitate.
- Majoritatea noilor întreprinzători încă nu au
cunoștințele și abilitățile necesare pentru crearea unei perspective
strategice coerente sau pentru adaptarea dinamică la mediul extern.
- În schimb, au un entuziasm molipsitor, sunt
persoane total dedicate firmei lor și au o puternică intuiție a direcției
și sensului spre care organizația lor trebuie să se orienteze.
- De asemenea, simțurile intuitive cu privire la
dezvoltarea firmei lor sunt comunicate cu entuziasm angajaților, determinând
astfel un sens al apartenenței, al implicării și angajării în rezolvarea
problemelor organizației.
- Chiar dacă bază de credințe și valori specifice
începe să se contureze și să se structureze sistematic, deocamdată nu se
poate spune că există o preocupare coerentă în cadrul acestor firme.
- Cea mai mare importantă o prezintă efortul de
construcție a noi semnificații, prin promovarea unor valori precum
respect și considerație pentru clienți, angajați și comunități;
preocupare pentru calitatea produselor și serviciilor oferite;
creativitate, contribuție și implicare; curaj, deschidere și dezvoltare
personală alături de dezvoltarea firmei.
- In cadrul noilor culturi antreprenoriale,
sentimentele de neputință și lipsa de control asupra propriilor acțiuni
sunt înlocuite cu mai multă încredere si participare, iar frica începe sa
dispară datorită recunoașterii deschise a faptului că erorile fac parte
din natura umană și oferirii de oportunități de a decide și a acționa, de
a prelua riscuri și responsabilități.
- În acest fel, mândria de a aparține comunității
firmei, având de obicei patronul-fondator drept erou modelator de
comportamente, combinată cu apariția respectului de sine și pentru toți
membrii sistemului, funcționează ca stimulente pozitive pentru atingerea
de rezultate performante.
- O imobilitate culturală caracteristică
organizațiilor de tip birocratic a determinat scăderea performanțelor
acestora, cu repercusiuni negative pentru întreaga economie românească o
rată înaltă a inflației și șomajului, nivel ridicat și nestimulativ al
taxelor și impozitelor, raport mare prețuri/salarii, cu consecințe grave
asupra nivelului de trai.
- Nici la nivelul anului 1989, considerat an de
bază, performanțele acestor culturi nu erau competitive pe piața
occidentală.
- Dar, mai mult decât orice, se evidențiază o
nevoie pronunțată pentru promovarea valorilor reale și pentru
ierarhizarea corectă a acestora deoarece, traversând acest șoc cultural,
oamenii nu mai știu ce este important și ce nu, care este semnificația
apartenenței lor la o anumită organizație, care sunt scopul și direcția
activității pe care o prestează.
- În cadrul culturilor cu caracter birocratic,
există o diferență semnificativă între valorile proclamate și acțiunile
reale.
- De exemplu, managementul la vârf este preocupat
mai mult de gloria trecută a firmei, pe care o popularizează cu orice
ocazie și o transferă fără nici o reticență în prezent, decât de
implementarea unor planuri eficiente, care să conducă la performanta în
domeniul calității și la satisfacerea clienților, elemente care ar putea
susține în mod real și reclădi o reputație de cele mai multe ori pe cale
de dispariție.
- Acest fapt nu face decât să conducă la și mai
multă confuzie, neîncredere și lipsă de respect in cadrul organizației și
la crearea unei prăpastii comunicaționale între management și eșaloanele
inferioare, fenomen extrem de periculos deoarece orice schimbare
culturală pozitivă, orice activitate performantă nu se poate desfășura
decât intr-un cadru comunicațional bazat pe respect, deschidere și
încredere.
- Aceasta ar putea fi și cauza relațiilor ostile
între membrii organizației, mai ales între angajați și manageri atunci
când exponenții conducerii nu dau dovadă de profesionalism și a
atitudinii de apatie fată de muncă, aceasta având un impact dezastruos
asupra productivității muncii.
- Sentimentul de neputință al angajaților privind
procesul decizional și acțiunile în cadrul unor structuri piramidale,
greoaie, rigide, neadaptate nevoii de flexibilitate și schimbare, precum
și frica inconștientă de a avea încredere în colaboratori și de a
comunica deschis și onest au condus la această apatie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu